Wednesday, September 11, 2013

40 år sedan

Här är en artikel om en vän till vår familj som utsattes för tortyr i Chile under Pinochets tid.


Det har gått 40 år...40 år sedan hela min familj fick en radikal förändring i sina liv och fick fly. Min morfar var politiskt aktiv. Sympatiserade med Allende. Trauman, splittringar, svåra adjö, skilsmässor..Får mig att tänka på dagens flyktingar. Många gånger rynkar samhället på näsan när man läser att Sverige tex ger alla från Syrien asyl. Men när man börjar tänka på, sätta sig in i livsödena, försöker förstå trauman...då rynkar man nog inte så mycket på näsan längre. Ja, jag vet att ett sådant beslut kan tex medföra en ökad människosmuggling. Min släkt och familj klarade sig relativt bra. Men det finns över 2 miljoner syrier som är på flykt. Och detta är en gravt underskattad siffra..


En miljon barn på flykt ifrån Syrien..


Idag har jag verkligen tagit mig tid att tacka Gud för allting han har gett mig. Livet är en gåva!

No comments: