Tuesday, October 07, 2008

Existens

"Hellre framgång än tomgång. Pastorn Johannes Amritzer blev less på den gamla pingstkyrkan. I dag är han pastor i församlingen Harvest Center i Märsta som växer för varje år, till skillnad mot pingströrelsen i stort. Nytt och fräscht är konceptet. Men vad händer med tron när Gud hela tiden ska moderniseras?"
Programledare: Anna Lindman Barsk.

Ikväll på Existens kl. 20.00 är min kyrka med. Hela säsongen har handlat om andlighet, tro osv. Nu är det min kyrkas tur att vara med. Jag har bara hört gott om journalisten Anna Lindman Barsk och det ska blir spännande att se inslaget. Ett intressant ämne, intressant frågeställning.

Dom flesta vet att jag är kristen. Jag skäms inte. Jag klättar inte på väggar. Jag lever inte på en madrass på golvet med endast plaggen som jag bär på kroppen och inget mer, jag isolerar inte mig från omvärlden, jag har inte endast kristna vänner, jag lyssnar på musik och jag har ett väldans spännande och roligt liv! Så, nu har jag slått sönder lite fördomar. Nu är ni redo för ett inslag om vår kyrka ikväll :)

Men kom ihåg. Smaken e som baken- delad. Tv är duktig på att vinkla, det kommer alltid att finnas en kritik till tron på Gud. Även från kristna själva. Folk gillar inte nya saker. Vill leva i sina traditioner. Och går det bra för någon ja, då är det ju självklart att något finns på lur under ytan och att man använder fel metoder. Så är det alltid, i alla sammanhang. Så mina vänner, skapa er en egen uppfattning först om kristna innan ni dömer. Sen är ni fria att döma hur ni vill. Och nej, pingströrelsen är ingen sekt. Den har funnits i många många år. Sen att det finns grupper som har valt att skapa en egen lära utifrån Bibeln- ja det är en annan femma. Då börjar vi tala om sekt. Men så är det med alla religioner. Oj oj, detta inlägg kan uppfattas som ett ursäktande inlägg. På vad jag tror. Men icke. Jag bara förklarar hur det många gånger blir och ser ut. Jag har inget att ursäkta. Journalister är välkomna att öppna vilken garderob som helst, när somhelst!
För klagomål- kontakta Gud.


Dagen har skrivit ännu en tjeck om kvällens program (nu vet ni vad jag menar med tjeck hehe) artikel. Klicka här!

1 comment:

Kadavro said...

Och nej, pingströrelsen är ingen sekt. Den har funnits i många många år. Sen att det finns grupper som har valt att skapa en egen lära utifrån Bibeln- ja det är en annan femma. Då börjar vi tala om sekt.
Att en rörelse funnits länge är inte måttet som används för att bedömma om en rörelse är en sekt eller inte. Utan att slå i en uppslagsbok så skulle jag tippa att graden av slutenhet och kontroll över medlemmarna avgör mer.

Hade för övrigt väldigt kul åt din "fördom om andras fördomar om dig som kristen"-stycket.